W niedziele zwykle korporacje śpią… ale internet nie. I tym razem padło na PZU oraz ich kampanię promocyjną Agenci Mocno Pomocni. Internauci pytają, czy usługa, w której Agent zgaduje o czym myśli klient, poprzez zadawanie serii pytań – nie jest przypadkiem plagiatem strony Akinator.com? Niektórzy doszukali się nawet tych samych pytań i odpowiedzi (w tej samej kolejności). Sam pomysł jakby nie patrzeć przypomina coś, co funkcjonuje od lat za granicą.
Przykład poniżej: te same pytania i te same przyciski + tyle tylko, że przetłumaczone. Reklamowa usługa PZU dostępna jest pod adresem mocnopomocni.pl zaś jej pierwowzór na en.akinator.com

Dodajmy, że sama usługa Akinator oparta jest o licencjonowany mechanizm Limule – algorytm + treści – czego zresztą nie ukrywa:
Akinator uses the program Limule published by Elokence.com. The algorithm we use is an original creation. How we created it is our little secret.
W przypadku strony PZU, nie ma o tym ani słowa. Odnośnie polskiej wersji tej zabawy w pytania i odpowiedzi, pojawiły się wątpliwości internautów – kopia czy licencja? Można je przeczytać np. na wykopie czy rebelya.
Czy PZU kupiło gotową kampanię i nie było świadome tego, że to kopia zagranicznego pomysłu i serwisu? Dajmy szansę na wytłumaczenie całej sytuacji pracownikom PZU – po otrzymaniu odpowiedzi od Rzecznika, tekst zostanie zaktualizowany.
Ostatnio ze swoich działań promocyjnych, musiał tłumaczyć się operator ORANGE – Nju mobile to kopia Mr Pipik – kampanii o globalnym ociepleniu ;) – kiedy to okazało się, że promocyjny „kartofel” widziany był już w Australii.
AKTUALIZACJA: 2013-06-09 22:00
Michał Witkowski – Rzecznik Grupy PZU, odpowiedział bardzo szybko na kilka pytań związanych z wątpliwościami przy tej kampanii:
Która agencja stoi za kampanią w internecie mocnopomocni.pl?
– przygotowała to agencja Pride&Glory (od paru dni VML Poland)Czy przy zakupie kampanii byliście Państwo świadomi, że jest to pomysł, który już w internecie funkcjonuje?
– tak
Czy baza pytań i odpowiedzi jest zakupionym materiałem od Elokence.com w formie licencji?
– mamy zakupioną licencję od Elokence. Czyli od firmy która robi Akinatora.
Jak widać brak informacji o licencji na stronie mocnopomocni.pl spowodował całe zamieszanie. Na plus wyjdzie to, że zabawa w pytania i odpowiedzi jest w kampanii PZU po polsku – czego sam Akinator nie posiada ;)
(Ź) wł/wykop/rebelya (Tomek dzięki za cynk!)