Formuła 1 – po tym filmiku zrozumiesz jak to wszystko działa!

Wyścigi Formuły 1 miały w Polsce swoje pięć minut, kiedy startował w nich Robert Kubica. Teraz ten sport oddał miejsce innym dyscyplinom… ale wciąż fanów nie brakuje. Jednak wyścigi mają to do siebie, że co jakiś czas zmieniają się w nich zasady – szczególnie te techniczne. Warto więc zobaczyć w przepięknie zrealizowanym filmiku instruktażowym, jak to wszystko działa dosłownie od środka i jakie zmiany przewidziano na sezon 2014.

Formula One V6 turbo: 2014 Rules Explained

– Po raz pierwszy od sezonu 1988 powrócą jednostki turbodoładowane. Będą to silniki V6 o pojemności 1,6 litra z półautomatyczną, ośmiobiegową skrzynią biegów. Maksymalne obroty silnika będą ograniczone do 15 000 rpm, a każdy silnik będzie musiał pokonać przebieg 4000 km, zanim zostanie wymieniony (przed 2014 rokiem każdy silnik przed wymianą musiał pokonać 2000 km)

– System KERS (który od 2014 roku zmieni nazwę na ERS-K) będzie integralną częścią silnika, a jego moc wzrośnie. Energia będzie nie tylko – jak do 2013 roku – wydzielana kinetycznie, ale też cieplnie. ERS będzie za pomocą urządzenia zwanego Heat Motor Generator Unit pobierać ciepło wydzielone przez turbosprężarkę, które następnie będzie przechowywane jako ładunek elektryczny do momentu zużycia przez urządzenie o nazwie Kinetic Motor Generator Unit. Heat Motor Generator Unit będzie połączony bezpośrednio z układem przeniesienia napędu. Całość zapewni kierowcy dodatkowe 161 KM mocy przez 33 sekundy okrążenia (dla porównania KERS dawał dodatkowe 80 KM mocy przez 6 sekund okrążenia)

– Zespoły będą mogły korzystać z elektronicznej kontroli tylnych hamulców. Jest to związane z tym, że użycie dużej mocy pochodzącej z ERS-K utrudni prawidłowe zbalansowanie hamulców. Ze względów bezpieczeństwa nosy samochodów będą niższe niż w poprzednich latach – maksymalna wysokość końcówki nosa nie będzie mogła przekroczyć 185 mm, podczas gdy w 2012 roku ten limit wynosił 550 mm

– Maksymalna waga paliwa użytego przez samochód podczas wyścigu będzie wynosić 100 kg. Minimalna waga samochodów zostanie zwiększona z 642 do 690 kg

– Zakazane będzie użycie fałszywych mocowań na kamery. Wcześniej zespoły wykorzystywały lukę w przepisach, która zezwalała na dodanie do karoserii dodatkowych elementów w miejsce mocowań na kamery, dających przewagę aerodynamiczną. Od 2014 roku miejsca mocowań na kamery będą mogły być wykorzystane tylko do zamocowania kamer

– Rury wydechowe zostaną poprowadzone obok siebie pod tylnym spojlerem i będą wyrzucać spaliny za samochód. To rozwiązanie zakończy mapowanie silnika generujące dodatkowe spalanie, wykorzystanie efektu Coandy i zasilanie gazami z wydechu dyfuzora, co znacznie zmniejszy docisk z tyłu samochodu.

(Ź) yt top / pl.wikipedia.org/wiki/Formuła_1_Sezon_2014

Komentarze