Jest w sieci taki serwis TrendHunter.com, który stara się badać i określać, jakie trendy będą w danym okresie popularne. Przy okazji opisuje i gromadzi wiedzę o bardzo nowatorskim nazewnictwie. Bowiem wszystkie te zachowania, które dopiero powstały mają swoją nową, często tajemniczą nazwę. Mam nadzieję, że ten przegląd na 2013 nieco przybliży co w trawie dopiero zapiszczy :)
A oto szybki przegląd w tekście, jak ktoś nie chce oglądać powyższego wideo, które ma 6,5 minuty ;)
20. Vending 3.0 – automaty to już nie maszynki do wydawania napojów, ale całe interaktywne urządzenia, które zapewniają np. wydawanie próbek produktów za post na facebooku, czy tłitta (płacimy więc walutą społecznościową). Już 2012 rok, przepełniony był akcjami, gdzie ludzie przytulali się do automatów, śpiewali do niech czy bezmyślnie naciskali przycisk 1000-ce razy :) Maszyny wykorzystywane w promocjach produktów to już codzienność.
19. Upgraded ordinary – to nowy trend szczególnie widoczny na rynku spożywczym, kiedy tradycyjne produkt pakuje się w niecodzienne opakowania np. keczup w tubki do nakładania silikonu lub zioła w próbówkach. Wszystko by zaskoczyć konsumenta i zwrócić jego uwagę na produkt.
18. Dystopia Fascination – to moda na kreowanie marek w towarzystwie tzw. czarnej wizji przyszłości, gdzie nie wierzy się w pozytywną odmianę tego, co już zastaliśmy. Takiego podejścia używa się szczególnie w obrazowaniu mody. Cel tej techniki jest jeden, zwrócić uwagę konsumenta na promowany produkt.
17. Millenial Madness – to świat ludzi wpatrzonych w ekrany swoich smartfonów, tabletów… wyłączonych w zasadzie z otaczającego świata. Kreują własne otoczenie, poprzez komentowanie tego co dzieje się aktualnie w sieci. Tu spore wyzwanie stoi przed marketingowcami – czyli jak wciągnąć takich ludzi w interakcję z marką?
16. Modular Retail – przenośne sklepy i przenośne punkty obsługi klienta – to przyszłość w sprzedaży. Obecnie w Polsce takie rozwiązania stosuje się np. na koncertach, gdzie firmy wystawiają swoje punkty obsługi (i to nie tylko budki z kawą), ale jako gotowe kontenery. Banki z kolei przy remoncie punktów stacjonarnych, obsługują klientów poprzez specjalnie podstawione ciężarówki, które w środku mają pełnoprawną placówkę mobilną.
15. Imposed interaction – trend w zakresie tzw. otwartych przyjaznych i nowoczesnych przestrzeni – szczególnie w biurach. Mają one pozwolić na nowego typu kreatywność i komfort pracy. Mamy się spotykać, rozmawiać, miło spędzać czas, dzięki czemu stworzymy lepsze rozwiązania i będziemy bardziej wydajni.
14. Shoptimization – to połączenie słów shop (sklep) + optimization (optymalizacja) – jest to trend marketingowy, który ma „wyłączyć” u klienta myślenie. Rolę podpowiadacza pełni tu bowiem sam sklep poprzez aplikację, która będzie nas informowała o promocjach, okazjach (szczególnie opartych o geolokalizację). Przy oglądaniu asortymentu przez przeglądarkę, sklep będzie w stanie podsuwać nam bardzo trafione pomysły na podstawie danych jakie zebrał o nas wcześniej. Wszystko dla wygody ;)
13. Sustain-citecture – to trend w architekturze, oparty o projektowanie obiektów, które będą dostarczały człowiekowi znacznie więcej możliwości niż dotychczas. Dla przykładu są to wieżowce w całości niezależne od otoczenia – mogą same produkować żywność, energię itp. Wykorzystują siłę światła, wiatru i opady deszczowe.
12. Deliberate Vintage – proces cofania się nowoczesnej fotografii i video do czasów pierwszych aparatów fotograficznych. Specjalne aplikacje (oparte na pomyśle Instagrama) przerabiają to co rejestrujemy kamerami, smartfonami – na materiał „postarzony”. Przyszłość to więc wizualna przeszłość ;)
11. Immersive Branding – to nowego rodzaju marketing, który oparty jest o akcje bardzo niestandardowe, ale prowadzone maksymalnie szeroko np. event na mieście w dziwacznej realizacji, transmitowany także do internetu. Wszystko by dotrzeć do uwagi klienta, szczególnie poprzez połączenie z Social Media. Przykładem są wieszaki do ubrań, wyświetlające lajki z facebooka. W głównej mierze chodzi o połączenie świata realnego z tym wirtualnym, bowiem inaczej traci się przywiązanie konsumentów do marki.
10. Wearable Multitasking – trend oparty o wizję sprzętu tj. zegarki, naszyjniki, pierścionki, okulary – który towarzyszy nam w zakresie płatności (transakcje bezstykowe – karta kredytowa w zegarku paypass, paywave). Sprzęt ten informuje nas o wiadomościach z internetu, współdziała ze smartfonem i tabletem, zapewnia dodatkowe informacje w pracy i w podróży. Zegarek to już nie tylko czas, ale i dodatkowe funkcje!
9. Subscription World – (subskrypcjonizm zakupowy) rodzaj zakupów odbywających się na zasadzie prenumeraty. Dla przykładu zamawiasz maszynkę do golenia i co kwartał (lub w momencie, gdy okaże się, że wkłady się zużyły) otrzymujesz nowy komplet wkładów. Płacisz po prostu stały miesięczny abonament za otrzymywane towary (przez co wydają się one tańsze). Nie musisz chodzić do sklepu – wszystko dostarczą ci zawsze wprost do domu, czy pracy.
8. Physical Virtual – w wolnym tłumaczeniu, to fizyczna wirtualność. Jest to zjawisko wykorzystywane w marketingu, jako element pokazania klientowi produktu w rzeczywistości wirtualnej, ale w taki sposób, że odniesie wrażenie, iż produkt ten ogląda w tzw. realu. Złudzenie to osiąga się dzięki technice rzeczywistości rozszerzonej (tzw. augmented reality). Oglądane produkty widzimy np. na sobie, ale wyłącznie na ekranie.
7. Benefit Brands – moda na oznaczanie wszystkiego jako „przyjaznego otoczeniu”, pokazywanie, że to co robimy ma znaczenie dla świata, środowiska, ludzi. W proces ten mocno włączają się marki, oznaczając swoje produkty znaczkami fair-trade, „niezawierające szkodliwych związków” itp. To są tzw. benefity (zyski) jakie daje nam dodatkowo producent w zamian za to, że kupujemy jego wyroby.
6. Nostalgic Escape (nostalgiczna ucieczka) – czyli próba powrotu w tym co nas otacza do czasów dzieciństwa i poczucia bezwzględnego bezpieczeństwa. W wielu domach, ale i w nowoczesnych firmach – pojawiają się więc motywy tzw. domków na drzewie, schronów, czy namiotów z kocy. Wszystko byśmy mogli nostalgicznie powrócić do czasów, gdy mieliśmy kilka lat. Ten trend mocno wykorzystują zachodni designerzy w swoich pracach np. wnętrzarskich.
5. Crossover Cuisine – to rodzaj gotowania opartego na mieszaniu różnych kuchni z całego świata. Ma być wyzwoleniem dla osób, które chcą spróbować, jak smakuje każdy zakątek naszego globu. W marketingu trend ten pokazuje się w dostarczaniu do sklepów coraz to oryginalniejszych produktów np. czipsów z robaków.
4. Fashionising – to połączenie mody, reklamy i tzw. brandingu – czyli zamiast typowych opakowań otrzymujemy limitowane „dzieła sztuki”. Stąd na rynku coraz częściej można spotkać np. butelki zwykłej wody mineralnej, telefony komórkowe, zaprojektowane przez znanych kreatorów mody. Ma to zachęcić konsumentów do zbierania pudełek, puszek, butelek – tak jak to było dawniej.
3. Shoppertaintment – to rodzaj rozrywki połączonej ze sprzedażą. Dla przykładu IKEA pozwala od czasu do czasu swoim klientom na przespanie się w swoich sklepach, aby mogli przetestować przez jedną noc dane łóżko i materac. Oczywiście później decydując się na zakup. Dodać należy, że zanim klienci położą się do takiego łóżka, muszą sami je złożyć! To właśnie główny element całej zabawy. Tego typu akcje i promocje narastają od 2012 roku bardzo dynamicznie.
2. Indust-retail – to moda na umieszczanie w swoich domowych wnętrzach – elementów, które pochodzą z wielkich hal produkcyjnych, garaży tzw. industrialu. Dla przykładu jest to używanie lamp do oświetlania pomieszczeń, które w pierwotne zastosowanie miały w podświetlaniu samochodów podczas serwisowania i przeglądów na warsztacie samochodowym. Dotyczy to także używania mebli – szafy, półki mechaników oraz odzieży roboczej w codziennym domowym życiu. Wielu producentów zbudowało z powodzeniem na tej modzie już spory biznes.
1. Manufactured Addiction – to połączenie produktu i nałogu, czyli niepochamowanej chęci kupowania i dzielenia się informacjami poprzez media społecznościowe – co kupiliśmy! To rosnący trend w zakresie pozyskiwania informacji marketingowej oraz celowego zachęcania klientów do pokazywania co chcą kupić, i chwalenia się kiedy już dokonali zakupu. Nic bowiem nie przekonuje innych klientów (znajomych) do kupowania, jak opinia (w tym i zazdrość) osób które znamy z codzienności. Do tego dochodzi ułatwienie w postaci, możliwości kupowania gdziekolwiek, kiedykolwiek – zakupy mobilne. Całości dopełnia tzw. personalizacja np. „Czy wiesz, że Twój kolega z pracy ma już taki tablet w domu? Ty też możesz kupić podobny za $$$”
Zobaczymy co z tej powyższej listy, wywoła w 2013 roku największy wpływ na nasze zachowania.
(Ź) trendhunter.com
Komentarze