Kształtowanie się oraz rozwój mediów i Public Relations w Internecie

We współczesnym świecie politycznym ważne i istotne miejsce zajmują techniki informatyczne. Dostęp do danych oraz informacji stanowi nierzadko ważki problem związany z podejmowaniem decyzji politycznych. Bez umiejętności poruszania się w skomplikowanej rzeczywistości medialnej, nie ma możliwości profesjonalnego operowania polityką. Pojawia się, więc często pytanie badawcze – do czego można porównać Internet?

Na takie pytanie jest tysiące odpowiedzi np. do wielkiej gazety, do wielkiej biblioteki, która swoje zasoby udostępnia każdemu człowiekowi bez względu na to gdzie mieszka, do interaktywnej stacji telewizyjnej nadającej wszystko, co tylko możliwe oraz pozwalającej na dobór programów wedle własnych upodobań. Jeżeli chodzi o liczbę wszystkich dostępnych informacji, uważa się nawet, że jeżeli czegoś nie ma w Internecie, to w ogóle to nie istnieje. Jest w tym wiele prawdy, obecnie przepisuje się całe księgozbiory i umieszcza w światowej pajęczynie. Próbując odpowiedzieć na pytanie, czemu to ma służyć, wskazuje się powszechnie, iż człowiek wyznaczył sobie nowy cel – jest nim społeczeństwo informatyczne i informacyjne, – czyli takie, w którym obieg wszelkich pożądanych informacji jest prosty, szeroko dostępny i szybki. Dla wygody użytkowników tworzy się bezprzewodowe urządzenia, z których kontakt z resztą świata nie stanowi żadnego problemu. Najlepszym tego przykładem są wciąż udoskonalane telefony komórkowe.

Niniejsza praca ma na celu przedstawienie zarysu początku stosowania technik internetowych, gdyż jest to narzędzie bardzo młode – szczególnie w Polsce. Uwagę skierowano też na wybrane, zagadnienia z dziedzin sieciowego rozwoju mediów i Public Relations. Realizacja badawcza zajmuje się najważniejszymi kwestiami odnoszącymi się do przyszłości sieci – przedstawiono także oceny i propozycje rozwiązań. Wiele zagadnień w tej pracy omówiono, za pomocą prostych przykładów, które ewidentnie sygnalizują, w którą stronę postawi następny krok firma, bądź jednostka medialna. Przykłady wskazują też, jak bardzo Internet wymusza zmianę sposobów kierowania działań marketingowych i informacyjnych.

Bardzo ważną kwestią poruszaną w niniejszej pracy, jest też rozwój technologiczny świata oraz to jak duże znacznie mają wizje futurologiczne. Często są one, bowiem wskazaniem kierunku rozwoju – wizja pozwala założyć konkretny cel, do którego dąży człowiek. Postawiono, więc hipotezę, iż w dzisiejszych czasach technologia i dostęp do niej wpływa na każdy aspekt życia, jest nieodzowną częścią polityki regionalnej i globalnej. Zadano również pytanie, – jakie usługi sieciowe w najbliższej przyszłości odegrają najważniejsza rolę w mediach i działaniach Public Relations?

Internet to swego rodzaju moda. Można się tu odnieść do czasów wprowadzania pierwszych telewizorów. Wydarzeniu temu towarzyszył, bowiem zarazem entuzjazm, strach i fascynacja, ale mimo wszystko był to wielki krok naprzód. Możliwość dotarcia do milionów ludzi jednocześnie.

Współczesny Internet nie przypomina już początkowych militarnych i akademickich sieci, służących jedynie wymianie informacji na temat sytuacji militarnej lub prowadzonych badań. Światowa pajęczyna to forma rozrywki, sposób na prowadzenie interesów, nowa idea wymiany poglądów, spostrzeżeń itp. Wszystko to jednak doprowadziło do powstania nowej społeczności, e–społeczności, elektronicznej populacji zależnej od dostępnej technologii. Choć uważa się, że nowi e–ludzie będą lepiej poinformowani, bardziej tolerancyjni, otwarci na przekonania drugiego człowieka, to należy jednak pamiętać, że powstanie nowej formy „życia”, to także inne nieznane dotąd problemy. Ostatnio najczęściej mówi się o uzależnieniu od Internetu. W Stanach Zjednoczonych, gdzie sieć jest najbardziej rozwinięta, powstają już specjalne poradnie, leczące tego typu choroby. Mówi się również o wojnach na miarę XXI wieku, czyli wirtualnych potyczkach nie mieczem, nie karabinem, ale bitem – jednostką informacji komputerowej. Już dziś niszczenie i kradzież danych, zawieszanie systemów informatycznych stało się nową formą walki między państwami. Na razie walczą tylko hakerzy idealiści, ale co będzie, kiedy staną się oni wirtualna armią, zorganizowana przez każde z państw?

Rozwój Internetu jest jednak nieuchronny i to nie dlatego, że tak musi być, ale ze względu na nasze potrzeby. Pragnie się nowych rozrywek, szybszej informacji, chce się mieć wręcz wpływ na to, co do dociera do widza, słuchacza, odbiorcy. Interesują nas też nowe, nieograniczone państwowymi granicami znajomości. To wszystko jest w sanie dać nam właśnie Internet.

Jeszcze parę lat temu Internet był traktowany jako zabawka amatorów hobbystów oraz dodatek do działalności gospodarczej większych firm. Dziś sytuacja diametralnie się zmienia, marketing i działania Public Relations w światowej pajęczynie są po prostu niezbędne. Internauci to zwykli konsumenci, którzy w sieci potrafią wyrazić swoje opinie, potrafią reagować na przekazy reklamowe i informacyjne, ale i wpływać na decyzje gigantów rynkowych. Środowisko Internetu stało się niejako drugim równoległym światem działań mediów i przedsiębiorstw.

Zaprasza do pobrania pełnej publikacji w formie ebooka
Kształtowanie się oraz rozwój mediów i Public Relations w Internecie (Damian Jarosz – futurolog)

1. Wpływ nowych technologii na przyszłość polityki
1.1. Istota pojęcia „cztery fale”
1.2. Główne nurty rozwoju w technologii przyszłości
1.3. Nowa broń a koncepcja równowagi sił
1.4. Nowy wymiar polityki zależnej wyłącznie od technologii
1.5. Wpływ osiągnięć techniki na utrzymanie porządku publicznego
1.6. Prognozy zmian porządku energetycznego w skali globalnej
1.7. Podbój kosmosu jako wynik rozwoju technologicznego
1.8. Komunikacja elektroniczna jako przyszłość rozwoju społeczeństw

2. Kształtowanie się i rozwój technik internetowych
2.1. Historia Internetu na świecie i w Polsce
2.2. Współczesny wymiar kanału komunikacji internetowej
2.3. Zakres i znaczenie podstawowych usług sieciowych
2.3.1. Poczta elektroniczna
2.3.2. Strony WWW
2.3.3. Komunikatory internetowe
2.3.4. Bazy danych
2.3.5. Streaming
2.3.6. Technologie P2P (peer-to-peer)
2.3.7. Istota innych usług sieciowych

3. Rozwój i znaczenie mediów w Internecie
3.1. Istota pojęcia „konwergencja” w odniesieniu do mediów
3.2. Prasa, Radio i Telewizja w Internecie
3.3. Model działania mediów amatorskich
3.4. Internet jako konkurent dla tradycyjnych kanałów przekazu informacji
3.5. Prognozy i wyzwania rozwoju mediów tradycyjnych oraz elektronicznych

4. Zakres i znaczenie Public Relations we współczesnym świecie informacyjnym
4.1. Internet jako nowe narzędzie Public Relations
4.2. Firmowa strona WWW jako podstawowe medium informacyjne w sieci
4.3. Istota pojęcia „e-media relations”
4.4. Model funkcjonowania internetowych biur prasowych
4.5. Redagowanie tekstów przeznaczonych do publikacji internetowych
4.6. Internetowe narzędzia wspomagające współczesny Public Relations
4.6.1. Newslettery
4.6.2. Forum dyskusyjne
4.6.3. Czaty.
4.6.4. e-Reklama – specyfika i typy
4.6.5. Marketing wirusowy
4.7. Internet jako czynnik opiniotwórczy
4.8. Monitoring grup dyskusyjnych jako system wczesnego ostrzegania o kryzysie
4.9. Internet jako narzędzie kreacji zachowań nowoczesnego Public Relations
4.10. Prognozy rozwoju sieci Internet względem technik Public Relations

Zakończenie
Bibliografia
Przypisy

Komentarze