Poszła plotka, że Cyfrowy Polsat i Plus limitują usługę „PowerLTE bez limitu” – wyjaśniamy u źródła!

Rewolucyjna usługa Plusa i Cyfrowego Polsatu, ostatnio mocno obrywa na przeróżnych forach czy w mailach do prasy (trochę niesłusznie i na wyrost) – użytkownicy obawiają się, że operator sprzedaje usługę bez limitu, ale limituje ją kiedy ma tylko na to ochotę. Pytamy więc u źródła i otrzymujemy szerokie wyjaśnienie jak to działa? Z praktyki już wiemy (testowaliśmy również usługę PowerLTE), że typowy użytkownik blokad nie musi się obawiać :) Usługa jest rzeczywiście bez limitu, ale nie oznacza to, że mamy prawo zapchać cały nadajnik i utrudnić korzystanie z sieci innym klientom. Dodajmy, że takie same zasady obowiązują również w wielu sieciach stacjonarnych!

Czy w usłudze LTE bez limitu ustawione są limity, jakie zgłaszają użytkownicy na forach i w mailach do redakcji – np. po pobraniu 100 GB dziennie klientowi odcinany jest na wiele godzin dostęp i ustawiany komunikat o limicie usługi?

Olga Zomer – Rzecznik Cyfrowego Polsatu na nasze pytanie udzieliła poniższej odpowiedzi:

Naszym celem jest zapewnienie wszystkim klientom, zarówno korzystającym z oferty Power LTE, jak i z wcześniej sprzedawanych ofert Internetu mobilnego, równego i jak najlepszego dostępu do usług. Z tego względu wydzieliliśmy w ramach oferty Power LTE trzy klasy serwisu, obowiązujące w sieci LTE po wykorzystaniu podstawowego pakietu danych i pozwalające na lepsze zarządzanie jakością usług w sieci: Wygodną (do 10 Mb/s), Szybką (do 20 Mb/s) i Maksymalną (czyli najwyższą technicznie możliwą w danej lokalizacji). Zgodnie z założeniami tej oferty nielimitowany Internet dotyczy tylko technologii LTE. Po wykorzystaniu podstawowego pakietu danych i pakietów promocyjnych prędkość transmisji danych w ramach niższych technologii jest ograniczana do maksymalnie 32 kb/s – jest to wartość publicznie przez nas komunikowana i podana w cenniku usług telekomunikacyjnych.

W przypadku klasy Maksymalnej obowiązuje prędkość maksymalna, tzn. nieograniczona przez operatora, jednak jej wartość może być zmienna w czasie, gdyż zależy od wielu czynników, m.in.: specyfikacji technicznej modemu lub routera, zasięgu sieci operatora, obciążenia stacji nadawczej, siły odbieranego sygnału, warunków atmosferycznych, ukształtowania terenu, rodzaju zabudowy.

Klasa serwisu poza maksymalną prędkością pobierania danych definiuje także priorytet dostępu do sieci, tzn. klient z usługą o wyższej klasie, np. Szybkiej, ma wyższy priorytet niż klient z usługą o klasie Wygodnej. W wypadku przeciążenia sektora, z którego obaj Ci klienci będą korzystać, ten z serwisem o wyższej klasie będzie miał pierwszeństwo w dostępie do usługi.

W celu zapewnienia wszystkim abonentom ciągłości dostępu do sieci, Cyfrowy Polsat stosuje zasady Fair-Usage-Policy („FUP”), powszechne w zarządzaniu jakością sieci telekomunikacyjnych. Celem FUP jest zapewnienie każdemu abonentowi możliwości korzystania z usługi, niezależnie od obciążenia sieci spowodowanego przesyłaniem i pobieraniem znacznych ilości danych przez innych użytkowników sieci. Pojemność sieci radiowej jest ograniczona, a duża liczba użytkowników stale zalogowanych w danym sektorze i przesyłających bardzo duże ilości danych może spowodować, że kolejny użytkownik, który będzie próbował skorzystać z usługi, nie będzie miał takiej możliwości. Cyfrowy Polsat chce zapewnić wszystkich swoim klientom dostęp do usługi o satysfakcjonujących parametrach, niezależnie od obciążenia spowodowanego przesyłaniem znacznych ilości danych przez wąską grupę innych użytkowników. Realizowane jest to m.in. poprzez przydzielenie odpowiednich parametrów dostępu do sieci (czyli wspomnianych klas) zgodnie z rosnącym zużyciem danych.

Klienci, którzy informują o zużyciu danych wielkości kilkuset GB stanowią bardzo wąską grupę klientów, a generowane przez nich zużycie danych wielokrotnie przekracza średnie zużycie typowe dla użytkowników najwyższych pakietów danych Internetu mobilnego, a nawet średnie zużycie w sieciach stacjonarnych. Są to wartości znacząco wykraczające poza standardowe wykorzystanie usługi dostępu do Internetu, co potwierdzają zarówno dane rynkowe, jak i nasze wieloletnie doświadczenie w świadczeniu usług. Zgromadzenie większej liczby tego typu użytkowników w ramach jednego sektora stacji bazowej mogłoby spowodować, że pozostali użytkownicy korzystający z usługi w standardowy sposób w ogóle nie mogliby skorzystać z serwisu. Aby zapobiegać tego typu zjawiskom, Cyfrowy Polsat, dbając o wszystkich swoim klientów, zdecydował się na wprowadzenie Fair Usage Policy, co w praktyce może, ale nie musi, skutkować obniżaniem maksymalnej prędkości transmisji w skrajnym wypadku nawet do 32 kb/s. Jest to dokładnie wyjaśnione w regulaminie promocji i cenniku, które są towarzyszą podpisywanej umowie.

Ograniczenie maksymalnej prędkości pobierania danych do 32 kb/s następuje z zachowaniem kolejności klas: Wygodnej, Szybkiej i Maksymalnej, co w praktyce oznacza, że potencjalnie może to dotknąć szybciej klienta korzystającego z klasy Wygodnej (abonament 59,90 zł i pakiet podstawowy 20 GB) niż klienta klasy Szybkiej (abonament 69,90 i pakiet podstawowy 25 GB). Warto podkreślić, że mimo ewentualnego ograniczenia prędkości (spadku QoS) transfer danych nigdy nie zostanie wstrzymany.

Należy zaznaczyć, że definiując sposób działania oraz parametry mechanizmu FUP, Cyfrowy Polsat uwzględnił fakt, że użytkownicy Internetu są bardzo różni, a ich potrzeby często nieporównywalne. Jednak naszym nadrzędnym celem jest, aby FUP, zgodnie ze swoją rolą, zapewniał wszystkim klientom możliwie równy dostęp do usługi.

I na deser…

A jak wygląda to średnie zużycie internetu? – zerknijmy w dane z raportu Internet Phenomena 2014 i dowiadujemy się, że tylko dla sieci stacjonarnych średnia pobieranych GB wynosi 20! dla Europy.

foto/limity-danych-europa-sieci-2014.jpg

(Ź) wł/Cyfrowy Polsat/plusforum.pl

Komentarze